onsdag 24 augusti 2011

Vit chokladcheesecake

Va på stan idag och gick förbi Hava Java, där hade dom Vit chokladcheesecake.. Blev sugen så jag tänkte jag skulle prova baka det när jag kom hem.. Sagt och gjort.. Gott va det i alla fall.. :o)

Tillagning

200 g digestivekex
75 g smält smör
100 g vit choklad
400 g philadelphiaost
250 g kesella (10 %)
1 dl socker
3 ägg

Topping:
4 dl creme fraiche
Frön av 1 vaniljstång

Smula kexen och blanda dom med smöret. Packa smulorna i botten på en form med löstagbar kant (24 cm i diam). Grädda i 175 grader i ca 10 min. Bryt sönder och smält den chokladen över vattenbad. Vispa samman ost, kesella och socker. Rör ner chokladen och äggen. Häll smeten i formen och grädda i 30 min i 150 grader. Kakan ska inte få färg. Låt den kallna. Vispa créme fraichen med fröna från vaniljstången med elvisp så att den blir fast. Bred det över den kakan och dekorera ev. med lite jordgubbar

Inga kommentarer: